c2f907dc119b8b02b815fb1c78d4538a

بازاریابی محتوا در زیر دوش حمام

من از اون دسته آدم‌هایی هستم که هر ۳۶۵ روز سال، صبح که بیدار میشم اول دوش می‌گیرم و خب به مانند هر کسی که مقداری دغدغه داره حتی قبل از باز شدن چَشم‌هایم به کارم دارم فکر می‌کنم. این ماجرا باعث “یوریکا” گفتن‌های زیادی شده است. دیروز صبح بخشی بزرگ از یک آغاز را کشف کردم. “بازاریابی محتوا” برای محصولی قدیمی اما آینده‌دار.
در عمر گران‌بهای خویشتن برای سومین بار است که پروژه بازاریابی محتوا را آغاز می‌کنم و خوب دو دفعه گذشته چراغی شده است برای آینده. شاید به نظر برسد بازاریابی محتوا چیز خاصی نیست و خب برو تو دل ماجرا اما معتقد شده‌ام که تعاریف این مفهوم در رابطه با هر کسب و کار متفاوت است.

تعریف
نگارنده‌ای بازاریابی محتوا را اینگونه تعریف کرده است: “بازاریابی محتوا یک تکنیک در بازاریابی اینترنتی است که به تولید و ساخت محتوای ارزشمند و مفید برای بدست آوردن و جذب مخاطبان و تعامل با آنها می پردازد با هدف جذب مشتریان سودآور”.
بنده و نگارنده در همین ابتدا با یکدیگر تفاوت دیدگاه داشته و به نظرم در کسب و کارهای مرتبط با وب چیزی مهم‌تر از سودآوری وجود دارد و افرادی که در این حوزه کسب و کاری راه‌انداختته‌اند آگاه هستند که کشف مشتریِ سودآور به مانند داستان شتر و خواب و … است. به نظرم نگارنده مقداری بازاری به داستان نگاه کرده و باتوجه به‌آنکه درآمدزایی مهم‌ترین بخش یک کسب و کار است اما آسان نیست و در الویت دوم قرار دارد. اکنون کاربر بسیار آگاهانه در حال تصمیم‌گیری است؛ دقت کنید می‌گویم تصمیم‌گیری، یعنی کاربر حق انتخاب دارد. در گذشته همچین امکانی وجود نداشت اما اکنون کاربر می‌تواند انتخاب کند و این انتخاب براساس “تجربه کاربری” است.
نوجوانی را فرض کنید که به تازگی با فضای وب آشنا شده است و پس از خرید یک تَبلِت توسط خانواده به ساخت کاربری در شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کند. فیس‌بوک به خاطر معروف بودن الویت اول است و اینستاگرام به خاطر دوستان دبیرستان انتخاب دوم. کاربر براساس دلایلی حس کرده فیس‌بوک و اینستاگرام ارزشی به زندگی‌اش وارد می‌کنند؛ حال این کاربر می‌خواهد افکار خود را به رشته تحریر دربیاورد و بلاگ، گزینه خوبی است، حال کدام سرویس‌دهنده؟ بلاگفا؟ میهن‌بلاگ؟ رزبلاگ؟ بلاگ؟ پرشین‌بلاگ؟ بلاگ‌اسکای؟ بلاگ‌اسپات؟ یا چندین سرویس‌دهنده دیگر؟ هرکدام که ارزشی را برایش فراهم کند که دیگری نمی‌کند.
باتوجه به حرف‌هایی که زده شد الویت ابتدایی در “بازاریابی محتوا” انتقال ارزش است و سپس درآمدزایی. اگر من برای این مفهوم تعریفی بنویسم، شاید به صورت زیر باشد:
“بازاریابی محتوا روشی است برای شناساندن ارزش‌هایتان به کاربر. کاربر به آن ارزشی که کسب و کار شما به زندگیَش وارد می‌کند و دیگران نمی‌کنند، آگاهی پیدا کند.”

هدف
نگارنده به “هدف در بازاریابی محتوا” می‌پردازد و بیان می‌کند: ” هدف در بازاریابی محتوا جذب مشتریان و مصرف‌کننده‌ها با تولید و ساخت محتوای مفید و کاربردی برای ایجاد تعامل و بحث و تبادل نظر و همچنین ایجاد تغییر و بهبود رفتار مصرف‌کننده است.”
در اینجا باید بیان کنم که من و نگارنده در یک سنگر هستیم، اما فکر می‌کنم در کسب و کارهای اینترنتی مصرف‌کننده بی‌معنا و “کاربر” واژه‌ای بهتر است. در این زمینه با نگارنده به تفاهم رسیده‌ام اما با کاربرانِ خود به جَدَل نِشَسته‌ام. در بیانِ هدف به “ساخت محتوای مفید و کاربردی” اشاره شده است، آیا کاربر من به دنبال محتوای مفید و کاربردی است یا هَجویات؟ برای یافتن پاسخ به صفحات فیس‌بوک سرزدم و در یک نگاهی مختصر متوجه شدم که کاربران به دنبال محتوای مفید و کاربردی نیستند و صفحاتی که کمترین محتوای مفید و کاربردی را دارا هستند بیشترین کاربر را دارند.
اینجا سوالی ایجاد شد که در جوابش “یوریکا” سَرنداده و اندرخَم یک کوچه‌ام.

بَستَر
قبل از آنکه به صحبت در مورد بسترهایی که می‌توان بازاریابی محتوا را در آن عملی کرد بپردازیم، بهتر است به خود محتوا بپردازیم. نگارنده عزیز به محتوا اشاره‌ای نکرده و یک‌راست به سراغ بستر رفته است. آنچه که در اینجا دغدغه محسوب می‌شود نوع محتوا است. بیشتر کاربران محتوا را یک متن یا مجموعه‌ای از کلمات تصور می‌کنند اما فکر می‌کنم معنای محتوا (Content) در سال‌های اخیر تغییر کرده و محتوا به جز متن به ویدئو، صوت و عکس نیز اشاره دارد.
محتوایی که در نظر داریم دارای دامنه گسترده‌ای است در نتیجه بسترهای گوناگونی را شامل می‌شود. برای انتخاب بسترهای انتشار به این دو نکته باید توجه کرد:

۱- بسترهای مورد نظر را بر اساس منابع خود انتخاب کنید
۲- بستری که حتی یک کاربر دارد برای کسب و کار شما مهم است

بسترهای انتشار محتوای مرتبط با کسب و کارتان را می‌توان به صورت زیر بیان کرد (البته از دید من):

۱- انتشار نَرم (Soft Copy)
• وبلاگ محصول
لینکد‌این محصول
اینستاگرام
گوگل‌پلاس
فیس‌بوک
توییتر
کلوب
پینترست
• وب‌سایت‌های مرتبط با کسب و کار شما
تبلیغات ایمیلی
۲- انتشار سَخت(Hard Copy)
• مجلات تخصصی مرتبط با کسب و کار شما
• صفحه آی‌تی روزنامه‌های کثیرالانتشار

نتیجه
سعی کردم به این بپردازم که برای آغاز یک “بازاریابی محتوا” باید به چه سوال‌هایی پاسخ داد و مقداری مفهوم را باز کنم؛ حال در پست‌های آتی به توضیح بیشتر بسترها، نحوه فعالیت، ابزارهای کمکی، درخواست کاربران و شناخت بیشتر محصول می‌پردازم.

——-
نگارنده محترم

دیدگاه شما

  • نمایان نخواهد شد.