Tax Form And Pen

هفت سوال اساسی

در مطلب قبل درباره مفهوم، هدف و کلیات ابتدایی “بازاریابی محتوا” گفتم و در این مطلب می‌خواهم به چند سوال اساسی در مورد چگونگی آغاز یک پروژه “بازاریابی محتوا” پاسخ دهم. البته پاسخ بی‌معنا است چون جواب هرکدام از این سوال‌ها در هر کسب و کاری متفاوت بوده و بیشتر به توضیح آنها می‌پردازم.
در مطلب قبل از دید یک نگارنده به بررسی موضوع پرداختم و دلایل مخالفت و موافقت خویش را با او بیان کردم، در این مطلب نگارنده‌ای نیست و هرچه هست نظرات و مطالعه شخصی است.

۷سوال اساسی که قبل از شروع “پروژه بازاریابی محتوا” باید از خود پرسید

۱- کسب و کار شما چیست؟

فکر می‌کنم اساسی‌ترین سوال است و توضیحی برایش وجود ندارد و صاحبان کسب و کار بهتر از هرکسی می‌توانند به اسن سوال پاسخ دهند.

۲- مخاطبِ محتوایی که تولید می‌شود چه کسانی هستند؟

در پاسخ به این سوال بهتر است به مخاطب خود از چند زاویه نگاه کنید (کاربر=مخاطب):
• کاربر بالقوه: کاربری است که از محصول شما استفاده می‌کند (درصورت آنکه از قبل کاربر دارید) یا به راحتی به سوی شما می‌آید (اگر تازه‌کار هستید).
• کاربر مقاوم: به قول “جواد زارعی” کاربرها برای استفاده از یک محصول به ۳ “ع” رجوع می‌کنند. “علاقه، عملکرد و عادت”. کاربری که از یک محصول استفاده می‌کند یا به آن “علاقه” دارد یا به استفاده از آن “عادت” کرده است و یا از “عملکرد” آن رضایست. کاربری که از محصول رقیب شما استفاده و برای تغییر محصول خود مقاومت می‌کند به خاطر یکی از این سه دلیل است و مقاوم‌ترینِ کاربرها کاربرانی هستند که به یک محصول “علاقه” دارند زیرا در اکثر مواقع این علاقه کورکورانه است.
• کاربر بی‌خبر: کاربری است که اصلا از وجود کسب و کار شما اطلاع ندارد و اگر آگاهی پیدا کند ممکن است به جمع کاربران شما اضافه شود.
خب سه نوع کاربر را شناسایی کردید حال ویژگی‌های کاربر شما چگونه است؟ باید موارد زیر را نیز در مورد کاربر خود در نظر بگیرید:
• سن و سال
• تحصیلات
• جنسیت
• مقدار آشنایی با کسب و کار شما (اگر کسب و کار شما مرتبط با وب است، کاربر چقدر سواد وبی دارد)

۳- لحن نوشتار چگونه باشد؟

لحن نوشتار کاملا به خود شما بستگی دارد. محتوایی که تولید می‌کند دوست دارید عصا قورت داده باشد یا محاوره؟ حال خود محاوره چند حالت دارد، محاوره روزانه و عامیانه یا محاوره‌ای از جنس جلال آل‌احمد. لحن نوشتار به سلیقه شما و کاربرانتان بستگی دارد. به عنوان مثال “میهن‌بلاگ” برای لحن خود هیچ مشکلی ندارد چون تمام کاربرانش محتوایی با لحن وبلاگی را متوجه می‌شوند زیرا محتوای وبلاگی چیزی مابین عصا قورت داده و محاوره است و کاربرانش با آن مشکلی ندارد.

۴- چگونه مطلب را برای موتورهای جستجو بهینه سازیم؟

من تخصصی در این رابطه ندارم اما می‌دانم برای این امر به چند نکته باید توجه نمود:
• کلمات کلیدی
• SEO
• هشتگ‌ها #
• تَگ‌ها
• Meta Descriptions

۵- تعداد واژگانِ محتوایی می‌نویسید چقدر است؟

تعداد واژگان رابطه مستقیم با بسترهای انتخابی دارد:
• توییتر: ۱۴۰ کَرِکتر بیشتر نمی‌توان نوشت
• گوگل‌پلاس، فیس‌بوک و بلاگِ محصول: محدودیت کلمه وجود ندارد اما بهتر است ۳۰۰ تا ۸۰۰ کلمه بیشتر برای محتوای بلند خود استفاده نکنید.
• اینستاگرام و پینترست: به دلیل آنکه این بسترهای تصویر محور هستند بهتر متن شما دارای کمترین واژگان باشد.

۶- چه مقدار زمان باید صرف این پروژه شود؟

مقدار زمان صرف شده برای یک پروژه بازاریابی محتوا رابطه مسقیم با محدودیت منابعی کسب و کار شما دارد. در مطلبی دیگر این محدودیت‌ها و زمان مورد نیاز و حتی اشخاصی که باید به این امور بپردازند را مطرح خواهم کرد.

۷- چه کسی باید مسوول بررسی محتوایی باشد که تولید شده است؟

در رابطه به اشخاصی که برروی پروژه بازاریابی محتوا باید مشغول باشند بحث خواهیم کرد اما شخصی که باید به تمام آنها نظارت کند و تایید نهایی را دهد و در مقابل کسب و کار مسوول باشد از دیدگاه بنده کسی جز “مدیر محصول” نیست.

نتیجه
سوالاتی را مطرح کردم که بهتر است برای شروع یک بازاریابی محتوا به آنها پاسخ داد و در مطلب‌های بعدی به موارد مطرح شده در سوال ۶ و ۷ خواهم پرداخت.

—–
لیتک‌های مرتبط

بازاریابی محتوا در زیر دوش حمام

دیدگاه شما

  • نمایان نخواهد شد.